Program „Dar zabawy”.
W naszym Przedszkolu 0d 2018 roku nauczyciele pracują również w oparciu o program „Dar Zabawy” Barbary Bilewicz Kuźni. Koncepcja edukacji freblowskiej wychodzi naprzeciw potrzebom edukacyjnym dzieci, pozwalając na pełną realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kładąc nacisk na rolę zabawy we wszechstronnym rozwoju dziecka, rozwoju kreatywności tak ważnej do odnajdywania się w ciągle zmieniającym się świecie. Uatrakcyjnia proces dydaktyczno- wychowawczy.
Przedszkole to ogródek, w którym rosnące rośliny to dzieci, a nauczyciel jest ogrodnikiem dbającym i pielęgnującym ich rozwój.
Friedrich Wilhelm Fröbel (1782-1852), uważany jest za ojca wychowania przedszkolnego, pioniera edukacji progresywistycznej, twórcę znanych w świecie myśli pedagogicznych oraz niestrudzonego propagatora idei prawa dziecka do wychowania i harmonijnego życia w rodzinie.
Froebel zakładał, że pierwsze doświadczenia edukacyjne dziecka mają istotny wpływ na jego późniejszy rozwój. Dziecko jest niepodzielną indywidualną całością, która ma swoje myśli, uczucia, swoją fizyczność i związki z innymi. Natomiast rolą dorosłego jest oddziaływanie wychowawcze poprzez odpowiednie organizowanie środowiska oraz stwarzanie warunków do poznawania otaczającego świata. To właśnie ona jest w życiu dziecka najważniejsza oraz jest podstawą całego przyszłego życia.
Najważniejsza dla Froebla była zabawa – przede wszystkim swobodna, ale także zorganizowana przez dorosłych. Zajmuje ona najważniejsze i centralne miejsce w rozwoju dziecka – dorosły musi zapewnić odpowiednie warunki do swobodnej zabawy w sali oraz w plenerze. To dzięki niej dziecko zdobywa nowe doświadczenia i wiedzę. Bardzo ważne jest tutaj rozróżnienie zabawy swobodnej, w której dziecko samo organizuje swój czas, od zabawy kierowanej przez nauczyciela – ważne, aby organizować dzieciom obydwa jej rodzaje.
Ważnym elementem założeń Froebla były Dary – materiał dydaktyczny w postaci drewnianych klocków i mozaik, które opracował i wykonał, aby zabawa dzieci odbywała się przy użyciu kształcących zabawek.
W naszej sali przedszkolnej, która pracuje zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej wspólnie z dziećmi zostały zorganizowane cztery kąciki: kącik darów, kącik twórczy, kącik badawczy i kącik gospodarczy, które wyposażone zostały w różnorodne materiały i akcesoria zachęcające dzieci do podejmowania samodzielnej aktywności. Zgodnie z założeniami koncepcji F.Froebla zajęcia kierowane odbywają się w dwóch formach: Spotkania w kole oraz Praca w grupach zabawowo – zadaniowych.
Realizując zajęcia z wykorzystaniem darów freblowskich rozwijamy szereg umiejętności u dzieci, takich jak: sprawność manualna, wyobraźni, myślenie twórcze, kompetencje pamięciowe, aktywność werbalna, pojęcia matematyczne. Procesy poznawcze: zdolności, porównywania, porządkowania. Praca w zespołach kształtuje u dzieci kompetencje społeczne, umiejętność współpracy, komunikacji, wymiany doświadczeń oraz samodzielnego rozwiązywania problemów.
Froebel uczy szacunku do siebie i innych, używania zwrotów grzecznościowych i właściwego zachowania. Dzieci tego wszystkiego uczą się w trakcie pracy z Darami Froebla a następnie przekładają to w zabawie swobodnej w sali, na podwórku w trakcie spożywania posiłków oraz wszelkich innych aktywnościach i wyjściach poza przedszkole. Froebel rozwija wyobraźnie, kreatywność oraz ciekawość dzieci.