„ZDROWY I BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
„Wszystkiego, co naprawdę muszę wiedzieć, o tym jak żyć, co robić i jak się w życiu odnaleźć, nauczyłem się w przedszkolu. Mądrość nie znajdowała się na szczycie akademickiej góry, ale tam, przy piaskownicy w przedszkolu”
Robert Fulghum
Wstęp.
Program wychowawczo-profilaktyczny ma na celu poprawę jakości pracy
edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej, tj. dzieci, rodziców, środowiska lokalnego oraz pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych.
Program ten odpowiada na realne potrzeby, problemy i zagrożenia pojawiające się w przedszkolu i środowisku społecznym.
Wierzymy, że dzięki wspólnemu wysiłkowi i zaangażowaniu każde dziecko poradzi sobie w trudnej sytuacji i osiągnie sukces na miarę swoich możliwości. Program wychowawczo-profilaktyczny powstał w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, która wskazuje cele wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Program wychowawczo-profilaktyczny „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”
przeznaczony jest do realizacji dla dzieci 3 -6 letnich. W programie nie uwzględniono podziału na grupy wiekowe pozostawiając nauczycielom swobodę w doborze treści, uzależnioną od zainteresowań dzieci, ich możliwości percepcyjnych i dojrzałości emocjonalno-społecznej.
Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być
rozszerzone w zależności od zainteresowań dzieci, inwencji nauczyciela oraz warunków i środków dydaktycznych jakimi dysponuje przedszkole.
Program zawiera cele i treści dydaktyczne odpowiadające potrzebie tworzenia bezpiecznego środowiska życia oraz kształtowania odpowiedniej postawy wobec sytuacji, w których powstały bądź mogą powstać zagrożenia.
Cele programu.
• Wyposażenie dziecka w wiadomości i umiejętności niezbędne do
bezpiecznego, samodzielnego funkcjonowania;
• Uświadomienie dzieciom sytuacji i zachowań zagrażających ich zdrowiu
i życiu;
• Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
• Zapoznanie dzieci z sytuacjami zagrożenia ich bezpieczeństwa ze strony
nieznajomych. Wykształcenie postawy asertywnej w stosunku do osób
obcych;
• Uświadomienie zagrożeń wynikających z niewłaściwego postępowania
ze zwierzętami;
• Wyrabianie nawyków higienicznych i zamiłowania do czystości;
• Kształcenie właściwych nawyków żywieniowych
• Kształtowanie umiejętności dbania o swoje zdrowie; dostrzegania związku
pomiędzy chorobą, a leczeniem;
• Wyrabianie zamiłowania do wycieczek i aktywności ruchowej jako źródła
zdrowia, radości, rekreacji i wypoczynku;
• Rozwijanie ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej poprzez
systematyczne organizowanie gimnastyki i zabaw ruchowych.
• Kultywowanie tradycji związanej z najbliższą okolicą, krajem;
• Poznają symbole narodowe i europejskie;
• Uczestniczenie w uroczystościach o charakterze państwowym;
Opracowała: Barbara Maksym