Aktualności

Grupa Tęczowe rybki

 

ryba

teczowe rybki2019

Nauczycielki:

Marta Skotarczak
Marta Pawełoszek
 

 

Realizacja podstawy programowej - 27.03.

Zad. 1. Czy wiesz, jaki jest dzisiaj dzień tygodnia? Wymień kolejne dni tygodnia (po kolei). Jaka jest pogoda za oknem? Jaka jest pora dnia (ranek, południe, wieczór)? Jaka jest pora roku, a miesiąc?

Brawo! Świetnie sobie poradziłeś(łaś)😊

Zad. 2. Posłuchaj zagadek. Znasz ich rozwiązanie? 😊

1) Jestem biało-czarny. Mam czerwony dziób i czerwone nogi. Zjadam ryby, myszy, owady. Buduję duże gniazda. Odlatuję do ciepłych krajów. (bocian)

2) Jestem czarna, mam biały brzuszek. Zjadam owady, buduję pod dachami domów gniazdo z błota, które zlepiam śliną. Na zimę odlatuję do Afryki. (jaskółka)

Brawo! Świetnie sobie poradziłeś(łaś)😊

Zad. 3. Przyjrzyj się ilustracjom przedstawiającym ptaki – scan nr 1 (załącznik w e-mail). Opowiedz mamie/tacie, jak wygląda bocian, a jak jaskółka? Co różni te ptaki w wyglądzie? A jakie cechy je łączą? – w odpowiedzi na te pytanie na pewno pomoże Ci mama/tata 😊 (np.: bocian i jaskółka to ptaki; budują gniazda, w których składają jaja; mają skrzydła i pióra; latają; wracają do Polski na wiosnę, budują gniazda.

Wskazówki dla rodzica: dodatkowo (podczas oglądania ilustracji z załącznika) mogą Państwo poszerzyć dziecku informacje na temat omawianych ptaków:

bocian: chętnie poluje na owady, myszy i inne drobne zwierzęta; w Polsce żyje więcej bocianów niż w jakimkolwiek innym kraju,

jaskółka: całe dnie spędza w powietrzu – łowi owady dla siebie i piskląt; na ziemi siada tylko po to, aby zebrać błoto do budowy gniazda.

Zad. 3. Ptaki porozumiewają się za pomocą różnych dźwięków. Spróbuj naśladować odgłosy ptaków: 😊

wróbel: ćwir, ćwir, ćwir,     dzięcioł: stuk, stuk, stuk,         bocian: kle, kle, kle,

wrona: kra, kra, kra,            sowa: hu, hu, hu,                     kura: ko, ko, ko,

gęsi: gę, gę, gę,                   kaczka: kwa, kwa, kwa,           indyk: gul, gul, gul,

                                        odgłos odlatującego ptaka: frrrr

Zad.4. Posłuchaj informacji:

Wędrowne ptaki często podróżują w charakterystycznych kluczach. To pozwala oszczędzać ptakom energię, gdyż lecąc w ten sposób, zmniejszają opór powietrza (Ty czujesz opór powietrza, kiedy silny wiatr wieje Ci np. w twarz, gdy jesteś na dworze). Pierwszy ptak z powodu oporu powietrza męczy się najbardziej, ale jest regularnie zmieniany przez następnego w kolejce.

Bociany białe na zimę odlatują do wschodniej i południowej Afryki.

Jaskółki zimę spędzają w środkowej lub północnej Afryce.

Zobacz, jak ptaki przemieszczają się w kluczu:   https://www.youtube.com/watch?v=5n7CthmdK1Y&t=14s

Wskazówka dla rodziców: dodatkowo chętne dzieci mogą z Państwa pomocą z użyciem atlasów, map, globusa poszukać miejsca, gdzie leży Polska, a gdzie Afryka – to pozwoli dzieciom dodatkowo zobrazować, jak długą trasę muszą pokonać ptaki, aby wrócić z nadejściem wiosny do Polski 😊

Zad. 5. Okiem ornitologa – możesz zobaczyć w internecie, czy bociany wróciły z Afryki do swoich gniazd w Polsce. Czy już mają jaja, pisklęta? 😊 Nie smuć się, jak gniazdo będzie puste, bocian po prostu mógł polecieć zdobyć pożywienie. W obserwacji zwierząt w ich naturalnym środowisku należy być cierpliwym😊

http://www.bocianyonline.pl/kamery.html

Dla tych, co jeszcze chcą więcej (kolejne inspiracje, propozycje)😊:

1) wywiad z bocianem: https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

2) praca plastyczna (instrukcja): https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

3) praca plastyczna (instrukcja): https://www.youtube.com/watch?v=Nbd6YT7aFos

4) wiersz na dobranoc (Cz. Janczarski: „O domu i wędrówce”):

„Wracają bociany z dalekiej podróży.

Tu gniazdo rodzinne najlepiej im służy.

Pies wraca do budy, choć biegał pół nocy,

i merda ogonem, i patrzy nam w oczy.

 A pszczoła, co lata wśród kwiatów po lesie,

do ula z daleka pachnący miód niesie.

Jaś wraca z przedszkola do domu, do mamy.

Z teatru i kina do domu wracamy.

Przyjemnie wędrować po drogach dalekich.

Lecz w domu, wśród swoich – najlepiej, najlepiej!”

5) „Bocianie menu” (scan nr 2 - załącznik w e-mail) – wytnij obrazki, uszykuj klej i papierowy talerzyk (może być też zwykły talerz). Ułóż/przyklej na talerz tylko to, co uwielbia jeść bocian – rodzic czyta, dziecko układa/przykleja na talerz: gryzonie, płazy, jaszczurki, ślimaki, dżdżownice, duże owady. Czego bocian nie je? (np. liści, nasion, żołędzi, grzybów).

Wskazówka dla rodziców: jeśli ktoś z Państwa nie ma drukarki, dziecko może wskazać palcem pożądane obrazki.

Ps. Z obserwacji pedagogicznej grupy „Tęczowe rybki” wynika, iż tylko kilkoro dzieci ma trudności z wycinaniem. Zdecydowana większość dzieci z wycinaniem radzi sobie bez problemu. Jednakże większość dzieci z grupy „Tęczowe rybki” nieprawidłowo trzyma nożyczki podczas wycinania, dlatego prosimy o korygowanie chwytu😊