Aktualności

 

20

 

Grupa Plastusie

plastusie2019

Nauczycielki:

Grażyna Szcześniak
Justyna Krysztofiak

Propozycje zabaw 1.06-5.06

Drogie Dzieci! Z okazji Dnia Dziecka  życzymy Wam:

Rzeki i piasku przy rzece
na wspaniałe, piaskowe fortece.
I poziomek w leśnych kotlinach,
drzew, na które dobrze się wspinać.

Życzymy Wam dzieciaki,
Miejcie wesołe buziaki.
Lodów w każdą niedzielę,
A dziś prezentów wiele.

Życzymy Wam dzieciaki
śmiechu w domu
i lodów w niedzielę,
i przyjaciół wspaniałych,
i prezentów wiele.

 

od Pani Grażynki i Justyny

https://www.youtube.com/watch?v=zPutP1nXv2M  

Witamy wszystkie dzieci i Was drodzy rodzice!

W tym tygodniu zapraszamy do porozmawiania o prawach dziecka. Poznacie nową literkę - G,g. Utrwalicie też odczytywanie godzin zegara. Przypomnicie sobie również pojęcia takie jak pory roku, miesiące i dni tygodnia. Poruszamy się też trochę przy ćwiczeniach gimnastycznych:) Zachęcamy Was też do ćwiczeń porannych :)

Udanej zabawy!

Ćwiczenia poranne - na cały tydzień do wyboru:

Pomoce: dowolny podkład muzyczny, gwizdek.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym. Dziecko swobodnie porusza się po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Na zatrzymanie melodii siada w siadzie skrzyżnym na wyznaczonej linii i czekają na ponowne włączenie muzyki.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Dłoń do stopy”. Dziecko staje w lekkim rozkroku, ręce ma rozłożone w bok. Na sygnał podnosi prawą nogę ugiętą w kolanie, zgina lewą rękę i próbuje dłonią dotknąć stopy. Potem wykonuje to samo ćwiczenie ze zmianą nogi i ręki.
3. Ćwiczenie mięśni brzucha „Jedziemy na rowerze”. Dziecko w leżeniu tyłem (na plecach), z rękami pod głową i nogami ugiętymi w kolanach naśladuje nogami ruchy jak podczas pedałowania na rowerze – wolno i szybko.
4. Ćwiczenie tułowia – skłony z pogłębianiem. Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Wyciąga obie ręce w górę, a następnie wykonuje skłon tułowia w przód. Próbuje dotknąć rękami podłogi między stopami, coraz dalej pogłębiając skłon.
5. Zabawa na czworakach. Dziecko swobodnie w pozycji na czworakach porusza się po pokoju. Na sygnał  np. gwizdek, zatrzymuje się, przyjmuje pozycję podporu tyłem i dalej wędruje.
6. Skoki z elementami równowagi. Dziecko stoi swobodnie.  Próbuje stanąć na jednej nodze, złapać równowagę i skoczyć na drugą nogę tak, by się nie przewrócić, ani nie podeprzeć.
7. Zabawa bieżna. Dziecko ustawia się na jednej wyznaczonej linii. Na sygnał biegnie do linii wyznaczonej w określonej odległości i siada w siadzie skrzyżnym.
8. Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu ze śpiewem znanej dziecku piosenki.

 

Propozycje kart pracy(na cały tydzień do wyboru):

6 latki: s. 38-47 (Karty pracy część 5)

5 latki: s. 34-39 (Karty pracy część 4)


Poniedziałek 1.06.2020 r.

 

TEMAT TYGODNIA: Dzień dziecka.

Temat: Dzieci mają swoje prawa.

Rodzaj zajęcia: zajęcia językowo - społeczne.

  1. Słuchanie wiersza Maciejki Mazan Marzenia.

Marzenia
Tam, gdzie wieczne śniegi
i gdzie słońce świeci,
w górach i nad morzem –
wszędzie żyją dzieci
Te mieszkają w igloo,
inne pod palmami,
lubią czytać książki,
bawić się lalkami,
ale w każdym kraju,
jak wielka jest Ziemia,
wszystkie dzieci mają
te same marzenia

Żeby się nie martwić
i żeby się nie bać,
żeby tylko deszczyk
lub śnieg padał z nieba,
by do domu wrócić,
gdy się wyszło rano
i by w domu na nich
czekał tata z mamą
Maciejka Mazan

  1. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza: O kim opowiada wiersz? Jakie dzieci na całym świecie mają pragnienia? Czy one są podobne, czy różne? Czy wy macie jakieś marzenia (pragnienia)? Jakie?
    3. Rozmowa z wykorzystaniem obrazków KP5, s. 42 Co to są prawa?, Kto ma swoje prawa?, Czy potrzebne są prawa dla dzieci, jakie? N. wyjaśnia, że „Dzień Dziecka” to szczególne święto przypominające wszystkim dorosłym o prawach dzieci, o tym, że każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa dziecka. Dzieci mają prawo być szczęśliwe, mają prawo wychowywać się w rodzinie, bawić się i czuć się bezpiecznie oraz, że wszystkie prawa dzieci zostały spisane w dokumencie zwanym Konwencją Praw Dziecka. (plakat z prawami dziecka w znajduje się w załączniku).
    4. Zabawa ruchowa „Taniec węża”– dziecko proponuje jakiś ruch (pokazuje i mówi: klaszczemy, tupiemy, kiwamy głową na boki, skaczemy na jednej nodze, kucamy – wstajemy, wystawiamy na boki ręce: prawa, lewa…), pozostali domownicy powtarzają i starają się, żeby ruch był wykonywany równocześnie.

Zajęcia 2. Zajęcia plastyczne.

Pomoce: kartki A4, kredki, farby, pastele (do wyboru)

1. Omówienie tematu pracy i sposobu wykonania. Dziecko rysuje wybrane przez siebie prawo dziecka (np. z plakatu)  i próbuje je zilustrować. Następnie rodzic pyta, dlaczego to prawo zdaniem dziecka jest ważne i dlaczego dokonało takiego wyboru.
2. Zwrócenie uwagi na wykorzystanie całej powierzchni kartki.


1 dz.jpg

Wtorek 2.06.2020 r.

 

TEMAT TYGODNIA: Dzień dziecka.

Temat: Goryl Gutek.

Rodzaj zajęcia: zajęcia językowo - ruchowe.

Przebieg zajęć:
1. Układanie obrazków historyjki o gorylu Gutku z wykorzystaniem ilustracji w KP5, s. 40–41. Dziecko opowiada treść historyjki i odczytuje dialogi, które mówią Trampolinek, Gaja i Pani Nauczycielka.
2. Prezentacja drukowanej i pisanej litery g, G.
3. Układanie z białych kartoników modeli wyrazów: goryl, Gutek, Gaja.
4. Budowanie modeli wyrazów: goryl, Gutek, Gaja z czerwonych (samogłoski) i z niebieskich (spółgłoski) kartoników.
5. Układanie wyrazów goryl, Gutek, Gaja z liter.
6. Podawanie wyrazów, które rozpoczynają się głoską g lub w których słychać głoskę g.
7. Rysowanie kształtu liter w powietrzu, na plecach mamy lub taty, na dywanie, na tackach z piaskiem z zachowaniem kierunku pisania.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP5, s. 40– 41. Pisanie po śladzie litery g, G, kolorowanie na niebiesko kwadratów w modelach wyrazów oznaczających miejsce litery g, nalepianie podpisów do zdjęć.

  1. Dzieci pięcioletnie mogą wykonać ćwiczenie w KP4 s. 36-37.

Pomoce - alfabet - G.jpg

Zajęcia 2. Zajęcia ruchowe.
Ćwiczenia gimnastyczne:
Pomoce:
4 pachołki, woreczki, 2 worki do skoków.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Figurka”. Rodzic mówi dziecku, że teraz będzie podczas zabawy naśladować figury. Na jedno klaśnięcie dziecko biega po pokoju. Na dwa klaśnięcia zatrzymuje się i "zamarza" układając dowolną figurę.

  1.  Rodzic wraz z dzieckiem przygotowuje tor przeszkód. Następnie rodzic wyjaśnia kolejne zadania do wykonania, pomaga dziecku i przypomina sposób wykonania ćwiczeń. Zadania są tak ułożone, by kształtowały w różnych pozycjach mięśnie posturalne (odpowiadające za prawidłową postawę), doskonaliły umiejętność rzutów do celu, skoków, ćwiczyły mięśnie stóp oraz utrzymanie prawidłowej postawy.
  2. Tor przeszkód składa się z kolejno ułożonych pomocy:
    x 3 pary płotków lub 3 pary pachołków połączonych drążkami ustawione w niewielkich odległościach od siebie – dziecko w pozycji na czworakach przechodzą pod drążkami;
    x 6 krążków ułożonych na podłodze w rzędzie jeden za drugim z zachowaniem odstępu – dziecko przyjmuje pozycję podporu tyłem i porusza się slalomem między ułożonymi krążkami. Gdy dojdzie do ostatniego krążka, podnosi go, prostuje się, wysoko unosi ręce i kładzie krążek ponownie na podłodze;
    x materac – dzieci stają na początku materaca(można użyć zwiniętego koca lub karimaty) i starają się wykonać skok w dal z miejsca jak najdalej potrafią;
    x ławeczka – dziecko kładzie się na ławeczce na brzuchu i trzymając się rękami brzegów ławeczki, podciąga się, aż dojdzie do jej końca;
    x lina, woreczek – dziecko kładzie sobie woreczek na głowie i przechodzi po linie, stawiając stopę przed stopą. Stara się zachować prawidłową, skorygowaną sylwetkę, uważa, by woreczek nie spadł mu na podłogę;
    x pachołek z zaczepioną obręczą, 4 woreczki – dziecko siada w siadzie skrzyżnym naprzeciwko pachołka, rzuca kolejno woreczki do obręczy raz prawą, raz lewą ręką. Wstaje i odkłada woreczki na poprzednie miejsce dla kolejnej osoby;
    III.
    4. Ćwiczenie stóp.
    5. Dziecko, które przeszło wszystkie poprzednie etapy toru, bierze chustkę z wyznaczonego miejsca i siada na podłodze dalej od pozostałych osób ćwiczących. Kładzie stopy na chustce i próbuje ją zwijać palcami stóp.
    6. Marsz po okręgu. Wspięcie na palce, ręce z chustką uniesione wysoko w górę – wdech nosem, opad na pięty, opuszczenie rąk – wydech ustami. Odłożenie chustek na wyznaczone miejsce i zakończenie ćwiczeń.

Środa 2.06.2020 r.

 

TEMAT TYGODNIA: Dzień dziecka.

Temat: Mam prawo do zabawy.

Rodzaj zajęcia: zajęcia społeczno - muzyczne.

 

Zajęcie 1. Zajęcia społeczne

Odważny jak… – rozmowa w oparciu o treść ilustracji.

Rodzic prezentuje ilustracje i zachęca dziecko, aby spróbowało ułożyć je w logicznej kolejności. Po ułożeniu historyjki przedszkolak opowiada o tym, co się dzieje na
obrazkach. W ramach podsumowania rodzic zadaje pytania: Jak myślisz, dlaczego na pierwszej ilustracji chłopiec jest smutny? Dlaczego dzieci nie chciały się z nim bawić? Kto do
niego podszedł? Jak myślicie, dlaczego dziewczynka to zrobiła? W co bawiły się dzieci? Czy czuły się dobrze w swoim towarzystwie? Jak myślicie, dlaczego?

Ilustracje dostępne są w załączniku.

2 dz.jpg

Różne strony świata, a prawa takie same – usystematyzowanie wiedzy na temat praw dzieci. Rodzic prezentuje ilustracje obrazujące prawa dzieci i zadaje pytania:
Dlaczego to dziecko jest smutne? Czego mu brakuje? Jak można mu pomóc? Warto zwrócić uwagę, że można pomagać na wiele sposobów, np. poprzez oddawanie na cele charytatywne używanych, ale niezniszczonych ubrań i zabawek, lub uczestnictwo w zbiórkach żywności. Podczas rozmowy należy podkreślić, że w niektórych krajach prawa dzieci są łamane dużo częściej niż w innych. Następnie prowadzący pokazuje ilustracje, a dziecko z jego pomocą dobiera do nich podpisy oznaczające kolejne prawa.

3 dz.jpg

Moje prawa
(Dominika Góra)


Moje prawa – ważna sprawa!
wskazujemy na siebie,
wystawiamy palec i ruszamy nim w geście zakazu
Ja się bawić prawo mam.
kręcimy „młynek” dłońmi
Mam też prawo do rodziny,
wyciągamy dłonie do przodu i zataczamy okrąg,
wskazując wszystkich dookoła
żebym nigdy nie był sam!
wyciągamy do góry jeden palec
Mogę uczyć się i pytać,
z dłoni tworzymy „książkę”
bo nie wszystko jeszcze wiem.
drapiemy się jednym palcem w skroń
I bezpieczny powinienem być,
tworzymy „daszek” nad głową
by rosnąć dzień za dniem.
ustawiamy dłoń na wysokości kolana
i prostujemy się, unosząc ją nad głowę
Nikt nie może mnie poniżać,
wystawiamy palec i ruszamy nim w geście zakazu
krzywdzić też nie może mnie.
przedramiona łączymy pionowo przed twarzą,
głowę chowamy (gest obronny „żółwik”)
Dzieci wszystkich krajów świata
palcem wskazującym w rytm tekstu pokazujemy
różne osoby wokół siebie
pamiętajcie prawa swe!
mamy dłonie z przodu skierowane wnętrzem do góry,
wysunięte w geście podawania.

Zajęcia 2. Zajęcia muzyczne

Wysłuchanie piosenki „Piosenka o prawach dziecka” – poznanie słów i melodii. Rodzic wprowadza dziecko w temat piosenki:  opowiadając, czym są prawa człowieka, np.
To takie zasady i umowy, którymi powinni się kierować wszyscy ludzie, aby się nawzajem nie krzywdzić i żeby wszyscy mogli żyć szczęśliwie. Dzieci też mają swoje prawa, których powinni przestrzegać zarówno oni sami jak i dorośli; zadając pytanie, czym są prawa człowieka.

Piosenka o Prawach Dziecka  - Mała Orkiestra Dni Naszych

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

Mam prawo żyć   

Mam prawo być sobą 

Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

Mam prawo kochać i kochanym być 

Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić. 

Mogę się śmiać

Może się dziać pięknie

Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych

Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Ref. Dziecka prawa poważna sprawa 

Dziecka prawa to nie zabawa 

Mam prawo śnić

Mam prawo być inny

Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.

Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę

Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

Ref. Dziecka prawa poważna sprawa 

Dziecka prawa to nie zabawa 

Poznajemy nasze prawa – rozmowa inspirowana treścią piosenki. Po wysłuchaniu piosenki rodzic zadaje dziecku pytania: O jakich prawach dzieci mówiła piosenka? Co to znaczy być kochanym? Kiedy ktoś narusza twoje prawa?

Orkiestra – gra na instrumentach. Dziecko słucha piosenki i zapamiętuje refren. Dorosły śpiewa zwrotki wraz z nagraniem, a dziecko grając, śpiewają refren. Można w tym celu wykorzystać wszystko dostępne w domu. Drewniane łyżki, garnki, grzechotki wykonane samodzielnie w domu.

Zabawa ruchowa przy piosence - Rodzic wraz z dzieckiem tańczą przy piosence. Na refren dziecko wykonuje wybrany przez siebie ruch.

Czwartek 4.06.2020 r.

 

TEMAT TYGODNIA: Dzień dziecka.

Temat: Zegary.

Rodzaj zajęcia: zajęcia matematyczno - plastyczne.

Zajęcia 1. Zajęcia matematyczne.
Temat: Która godzina?

Pomoce: zegary, ilustracje zegarów, KP5.

1. Prezentacja ilustracji przedstawiającej różne rodzaje zegarów: słoneczny, klepsydrę, elektroniczny, mechaniczny, kieszonkowy, ścienny z wahadłem, na rękę, budzik, w telefonie komórkowym – nazywanie ich, omówienie sposobu odmierzania czasu,
wyróżnianie różnic i podobieństw między zegarami (KP5, s. 38–39). Można wykorzystać zegary zgromadzone w kąciku.
2. Kończenie rysowania ilustracji na s. 38 w KP5, nalepianie zegara na s. 39 w KP5.
3. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Po co nam zegar? W jakich sytuacjach warto wiedzieć, która jest godzina?.
4. Oglądanie różnych zegarów – swobodne wypowiedzi dzieci.
5. Zabawa dydaktyczna „Która godzina?” – zapoznanie dzieci z zegarem wskazówkowym, odczytywanie pełnych godzin,
znaczenie wskazówek.
6. Zabawa ruchowa „Zegary” – N. dzieli dzieci na dwie grupy: zegary ścienne – poruszają się powoli (w rytmie półnutowym) mówiąc bim – bam, zegary na rękę – poruszają się marszowo (w rytmie ćwierćnutowym) mówiąc tik – tak.
Początkowo grupy poruszają się oddzielnie, później równocześnie, starając się zachować rytmiczność.
7. Wykonanie ćwiczenia 2 w KP5, s. 46 – łączenie w pary zegarów, które wskazują te same godziny.

Zajęcia 2. Zajęcia konstrukcyjno-plastyczne.
Temat: Zegar.

Pomoce: tekturowe talerzyki, wydrukowane tarcze zegara, nożyczki, klej, kolorowy brystol, ozdobne pinezki,
korek, kredki.

  1. Omówienie etapów wykonania zegara: wycięcie i naklejenie tarczy zegara, ozdobienie jej według własnego pomysłu, wycięcie i przymocowanie wskazówek. (można wykorzystać do tej pracy papierowe talerzyki).
    2. Prezentacja zegara, dowolne manipulowanie zegarami, ustawianie i odczytywanie godzin.

http://superklasa123.blogspot.com/2015/01/czasu-nie-da-sie-cofnac-ani-zatrzymac.html

4 dz.jpg

Piątek 5.06.2020 r.

 

TEMAT TYGODNIA: Dzień dziecka.

Temat: Płynie czas.

Rodzaj zajęcia: zajęcia językowo - ruchowe.

 

Pomoce: plansza z krzyżówką, stoper, pocięte na osiem części zegary, flamaster, tekturowe zegary, litery alfabetu, teksty wycięte np. z gazet, nagranie dowolnej piosenki na CD.

  1. Prezentacja krzyżówki: z wyznaczonym miejscem na hasło ZEGAR. Litery po rozwiązaniu haseł może wpisywać dziecko. Hasła do krzyżówki:
    Krótka albo długa w zegarze. (WSKAZÓWKA)
    Zegar piaskowy to inaczej. (KLEPSYDRA)
    Słoneczny, elektroniczny, z kukułką. (ZEGAR)
    Dzień przed niedzielą. (SOBOTA)
    Ma 12 miesięcy. (ROK)
    2. Zabawy „Kto szybciej?”. Rozwiązywanie zadań na czas z użyciem stopera. Zapisywanie pomiaru czasu. Dziecko wykonuje samodzielnie zadanie.
    Zadania:
    – układanie pociętego zegara z ośmiu części,
    – ustawienie na zegarach podanych godzin,
    – napisanie po śladzie litery g, G,
    – ułożenie z liter napisu zegar,
    – wyszukanie w krótkim tekście np. wyciętym z gazety litery g, G.
    3. Podsumowanie zabawy, ile czasu zajęły poszczególne zadania. Utrwalenie pojęcia czasu.
    4. Zabawa ruchowa „Nakręcamy zegary” – Dziecko ustawia się, tworząc 1 koła zewnętrzne i rodzic - wewnętrzne. Dziecko wewnątrz koła to zegar, rodzice na zewnątrz są zegarmistrzami. Rodzic odtwarza nagranie dowolnej piosenki. Zewnętrzne koło porusza się zgodnie z ruchem zegara, wewnętrzne w przeciwnym kierunku. Kiedy rodzic zatrzymuje nagranie, wszyscy zatrzymują się. Dzieci-zegary pochylają się, a rodzice-zegarmistrzowie kręcą nimi w prawą stronę, „nakręcają” zegary, które powoli wyprostowują się. Zabawa jest powtarzana kilkakrotnie ze zmianą ról.

Zajęcia 2. Zajęcia ruchowe.
Ćwiczenia gimnastyczne – (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych Wtorek 2.06).