Aktualności

Grupa Motylki

 

 

motyl motylki2019

Nauczycielki:

Agata Podławiak
Barbara Woch

Propozycje zadań na tydzień od 22 do 26 czerwca 2020

Propozycje zabaw z dziećmi:

 

Tematyka: Wakacyjne plany

Poniedziałek

  • „Wakacyjny kalendarz”- zapraszamy do przygotowania rodzinnego kalendarza, w którym umieścicie swoje wakacyjne plany. Poprzedźcie tworzenie swojego kalendarza oglądaniem i analizowaniem różnych kalendarzy, zwróćcie uwagę na cechy charakterystyczne. Możecie ustalić określone kolory dla każdego z dni tygodnia, mogą to być kolory tęczy:

poniedziałek: czerwony

wtorek: pomarańczowy

środa: żółty

czwartek: zielony

piątek: niebieski

sobota: granatowy

niedziela: fioletowy

*wymyślcie rymowankę o porach roku, dniach tygodnia, miesiącach

  • „Pakujemy walizki!”- zachęcamy do tego, by dziecko zaplanowało, jakie elementy garderoby i akcesoria będą przydatne podczas wakacyjnych wyjazdów. Przygotujmy walizkę, do której dziecko będzie wkładało niezbędne przedmioty, niech uczy się w działaniu pakowania- składania ubrań w sposób typowy i nietypowy (np. rolowanie spodni), wykorzystywało strategię ekonomicznego zagospodarowywania przestrzeni, zabezpieczało akcesoria przed zniszczeniem (np. okulary, maski do nurkowania) itp.
  • „Wizytówka”- zadaniem dziecka będzie przygotowanie własnej wizytówki, którą umieści przy swoim bagażu. Mogą to być symboliczne obrazki, podpis wykonany dowolną techniką (np. ułożenie imienia z liter powycinanych z gazet). Przypomnijcie dziecku adres Waszego zamieszkania, nauczcie numeru telefonu do rodzica, utrwalcie numery do służb ratunkowych.

Wtorek

  • „Ręcznik plażowy”- stemplowanie przekrojonym burakiem szablonu (narysowanego przez dziecko prostokąta) lub wykorzystanie karty typu płatniczego moczonej w czerwonej farbie (kreślenie linią- technika TWAL) do wypełnienia konturu z zachowaniem rytmu i/lub symetrii; stemplowanie znaków cyfr, liter lub literopodobnych wg pomysłu dzieci . Można użyć brzegów karty oraz rolki po papierze toaletowym, by stworzyć napis LATO.
  • „Co pływa?”- zadaniem dziecka jest wymienić jak najwięcej statków pływających po różnych akwenach wodnych, np. po jeziorach: kajak, łódka, żaglówka, rower wodny; po rzekach: tratwa, kajak, barka, prom; po morzach i oceanach: jacht, motorówka, okręt, statek, łodzie podwodne itp., wymieńcie te, które można spotkać na różnych akwenach, zbiornikach wodnych i te, które pływają wyłącznie po jednym nich. Stwórzcie jeden z nich wykorzystując dowolny materiał (np. tratwę z patyków lub słomek, kajak z kory drzewa, łódkę z papieru itp.).
  • „O jeden więcej”- wykonanie łódki z fasoli i pestek dyni; zwrócenie uwagi na powstawanie żagla: dokładanie w każdym kolejnym rządku o jeden element więcej/ mniej.

 

Środa

Dyzio Marzyciel

Położył się Dyzio na łące,
Przygląda się niebu błękitnemu
I marzy:
"Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu...
A te różowe -
Że to nie lody malinowe...
A te złociste, pierzaste -
Że to nie stosy ciastek...
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego...
Jaki piękny byłby wtedy świat!
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł... i jadł... i jadł..."

Zachęcamy dziecko, by wyobraziło sobie zapach lata, mogą to być lody truskawkowe, kwiaty na łące, skoszona trawa. Niech opowie o swoich skojarzeniach, wymyśli opowiadanie podobne do treści cytowanego wiersza.

  • „Lato zatrzymane na dłużej”- zachęcamy do przygotowania pojemników na letnie zapachy, można do tego celu wykorzystać opakowania po „jajkach- niespodziankach”, niewielkie słoiczki, pojemniki z apteki- i przez całe wakacje dzieci będą gromadzić „wonne wspomnienia” (należy pamiętać o uprzednim wysuszeniu , mogą to być np. zioła, trawy, kwiaty, plasterki owoców). Kolekcjonować można nie tylko zapachy, ale również inne „skarby”, które będą później przywoływały wspomnienia. Po powrocie z wakacji dzieci opowiedzą kolegom o swoich doświadczeniach.
  • „Smaki lata”- przygotujcie galaretkę owocową na bazie dowolnego soku i rozpuszczonej żelatyny. Zapraszamy do eksperymentowania i zalewania galaretką różnych owoców i obserwowania, czy deser będzie tężał, jeśli dodamy do niego ananasa i kiwi (enzymy w świeżych owocach uniemożliwią zastygnięcie).

Czwartek

  • „Wakacyjna rozgrzewka”- wykonajcie zestaw ćwiczeń wg własnego pomysłu. Wyrzucajcie kostką do gry- liczba oczek wskaże ilość powtórzeń, np. pajacyków, podskoków na jednej nodze, skłonów, przysiadów, wymachów rąk, nóg itp.
  • „Nad morze albo w góry?” – zachęcamy do zabawy z mapą, wodzenie palcem po mapie, nazywanie „mijanych” miejsc: jeziora, rzeki, duże miasta. Zwróćcie uwagę na kraje sąsiadujące z Polską. Może macie w domu monety lub banknoty obowiązujące w innych państwach, nazwijcie walutę, porównajcie z naszymi. Opowiadajcie o swoich wakacyjnych marzeniach, planach, wspomnieniach.
  • „Wakacyjny wyścig”- stwórzcie grę matematyczną typu „ściganka”, wykorzystajcie kostki, pionki, opracujcie zadania, które trzeba będzie wykonać na poszczególnych polach, uwzględnijcie polecenia ruchowe/ gimnastyczne.

Piątek

Stwórzcie bank roślin i zwierząt występujących na łące, nazwijcie kwiaty, owady, gryzonie. Wymyślcie rymowanki na ten temat, np.:

Maki, chabry i kaczeńce,

Dziś na łące ich najwięcej.

Myszy, krety i zające

Spotkasz też na letniej łące.

Pszczoły,   motyle i trzmiele,

Nad łąką lata ich wiele…

*Poszukajcie rymów do słów związanych tematycznie z łąką, wyróżniajcie głoski na początku i na końcu słów, dzielcie je na sylaby klaszcząc.

  • „Wakacyjna łąka”- zapraszamy do zabawy z wykorzystaniem kolorowych kół. Należy odrysować, wyciąć koła różnej średnicy i w różnych kolorach (klocki, nakrętki, pokrywki, spodki). Z dostępnych elementów tworzymy kwiatowy obrazek, wg instrukcji lub pomysłu dzieci.