Aktualności

Grupa Motylki

 

 

motyl motylki2019

Nauczycielki:

Agata Podławiak
Barbara Woch

PROPOZYCJE ZADAŃ OD 25 DO 29 MAJA 2020

Witamy serdecznie Nasze Kochane Motylki!!!

 

PROPOZYCJE ZADAŃ NA DZIEŃ OD 25 DO 29 MAJA 2020

 

Tematyka: Z rodziną- najlepiej!

Poniedziałek

Aktywność społeczna, matematyczna

Wspomaganie całościowego rozwoju dzieci poprzez organizowanie zabaw rozwijających kompetencje emocjonalne i społeczne oraz umiejętności matematyczne . (PPWP I 7; II 4; III 2, 6; IV. 2, 8, 12, 20)

  • „Moja rodzina”- zaproście dziecko do obejrzenia rodzinnych zdjęć, pamiątek, które macie w domu. Pozwólcie dziecku ustalić, kto jest najstarszy, a kto najmłodszy w Waszej rodzinie. Stwórzcie na dywanie (lub innej większej powierzchni) drzewo genealogiczne z wykorzystaniem zdjęć lub w formie rysunku. Zróbcie zdjęcie swojego dzieła i roześlijcie je do wszystkich członków Waszej rodziny.
  • „Serce dla mamy”- zaproście dzieci do lepienia, modelowania z wykorzystaniem dowolnej masy plastycznej (np. plastelina, masa solna lub domowa ciasto lina, zabarwiona czerwoną papryką słodką w proszku lub sokiem z buraka). Zadaniem będzie uformowanie serca i ozdobienie go w dowolny sposób: wtykanie drobnych elementów, np. ziaren fasoli, grochu, ryżu, kaszy, odciskanie kształtów z wykorzystaniem nożyków, patyczków higienicznych, zapałek itp. Można również wykonać kilka niewielkich serduszek, umocować je na patyczkach do szaszłyków i upiec/wysuszyć w piekarniku, by stwardniały, a następnie powkładać ozdoby np. do doniczek z kwiatkami.
  • „Przyjęcie rodzinne”- zapraszamy dzieci do zabaw matematycznych. Potrzebne będą np. misie lub lalki, talerzyki , kubeczki, dzbanek lub butelka z wodą/ napojem (taka sama ilość- jedna zabawka- jeden talerzyk- jeden kubeczek) oraz drobne elementy (np. winogron, płatki zbożowe/ kuleczki/ fasola). Zadaniem dzieci będzie zorganizowanie przyjęcia dla zabawek i nalanie do kubeczków takiej samej ilości płynu- porównywanie, przelewanie, odlewanie, dolewanie; rozdanie po tyle samo smakołyków dla każdego uczestnika przyjęcia (rozdawanie po 1, po 2, po 3… itd.); przekładanie elementów- po jednym więcej, po dwa mniej, porównywanie, kto ma mniej, kto więcej, a kto po tyle samo .

Wtorek

Zabawy konstrukcyjne i badawcze

Wspomaganie całościowego rozwoju dziecka poprzez zabawy konstrukcyjne i badawcze z wykorzystaniem wybranego materiału. (PPWP I. 6; III 2; IV 1, 19)

  • „Dla mamy, dla taty”- projektowanie u konstruowanie wg pomysłu dzieci. Można zbudować pałac dla mamy, garaż dla taty z dowolnych klocków lub innych dostępnych materiałów.

Zapraszamy do konstruowania wygodnych foteli, siedzisk: wykorzystajcie koce, poduszki, inne elementy, dzięki którym powstanie fantastyczne miejsce relaksu dla rodziców. Obok ustawcie stolik, na którym przygotujecie pyszny poczęstunek- sałatkę owocową, deser z jogurtu i soku malinowego lub inne smakołyki.

  • „Zabawy ze światłem”- w ciągu dnia zaproście dzieci do puszczania „zajączków” z   wykorzystaniem płyt CD lub niewielkich lusterek.
  • „W teatrze światła i cieni”- wieczorem, gdy zapadnie zmrok, proponujemy zabawy w teatr cieni z wykorzystaniem sylwet (można wyciąć z papieru dowolne postaci, kształty i umocować je np. na patyczkach do szaszłyków), zachęcamy też do zabawy własnymi dłońmi oraz innymi przedmiotami (klocki, lalki, misie itp.). Zaproście dzieci do wystawienia przedstawienia z okazji Dnia Mamy/ Rodziny, niech wymyślają fabułę do tytułu: Rodzina Rączek na wycieczce; Geometryczne wakacje rodziny Kwadracińskich itp.
  • „Cienie”- zaproście dzieci, by zgromadziły np. figurki zwierząt lub różnej wielkości klocki. Potrzebna będzie kartka i coś do rysowania. Nich dzieci wyjdą na balkon lub na podwórko, ustawią zgromadzone zabawki na brzegu kartki tak, by padające na nie słonko rzucało cień na kartkę. Zadaniem dzieci jest odrysowanie powstałych cieni. Później mogą wypełnić w dowolny sposób odrysowane kontury.

Środa

Aktywność twórcza

Wspomaganie całościowego rozwoju dziecka w toku zabaw słuchowych i muzycznych. (PPWP IV II 4; 7, 19)

  • „Odgłosy z domu i z podwórka” -zabawy słuchowe – przygotujcie kartkę i kredki , rozpoznawanie odgłosów dochodzących z domu i z zewnątrz (odgłosy zza okna). Zadaniem dziecka będzie wsłuchiwać się w otoczenie i rysować to, co wydaje jakieś dźwięki. Zabawa może trwać określony czas, np. 10 min. lub przez cały dzień- za każdym razem, gdy dziecko usłyszy jakiś odgłos- rysuje na kartce źródło dźwięku (mikser, odkurzacz, pralka, garnek z łyżką, szum wiatru, jadący samochód, dzwonek telefonu- dosłownie wszystko). Pod koniec dnia niech opowie rodzicowi o swoich spostrzeżeniach, niech określi, który z dźwięków był najgłośniejszy, który najcichszy, który przyjemny, a który nie.
  • „Kuchenny koncert na trzy garnki”- zaproście dziecko, by z wykorzystaniem domowego sprzętu kuchennego lub innych przedmiotów przygotowało dla rodziny koncert. Można wykorzystać garnki, miski, tarki, szklanki napełnione wodą do różnych wysokości (stukanie w nie łyżeczką), drewniane i metalowe łyżki, plastikowe kubeczki, butelki po wodzie i jogurtach, zakrętki od słoików i gumki recepturki, pudełka po butach- wszystko, co będzie nadawało się do wydobywania dźwięków. Muzykujcie całą rodziną, a dziecko niech wcieli się w rolę dyrygenta! Możecie też przygotować akompaniament do swojej ulubionej piosenki lub wymyślcie melodię do znanego wiersza.

Czwartek

Aktywność ruchowa

Wspomaganie ogólnego rozwoju dzieci poprzez zabawy ruchowe. (PPWP I. 4,5,8,9; II 4; IV 1)

  • „Kelner”- Przygotujcie tacę, pokrywkę od dużego garnka lub np. foremkę prostokątną do pieczenia ciast, na której dziecko będzie ustawiło różne elementy, np. naczynka dla lalek, plastikowe miseczki, kubki, sztućce, butelki (z bezpiecznych materiałów, żeby się nie stłukło). Zadanie m dziecka będzie przejść z tacą (najpierw z jednym elementem, potem dokłada kolejne) po wyznaczonej drodze z przeszkodami: układamy na podłodze np. kij od szczotki, poduszki, stołeczek, piłki, długi sznurek/ szalik- im bardziej wymagające przeszkody- tym lepiej (dziecko może przechodzić slalomem, stopa za stopą, omijać, okrążać, przeskakiwać, przechodzić nad i pod przeszkodą). Możecie również urozmaicić zabawę poprzez wydawanie dziecku komend, np.: idź 3 kroku w przód, dwa kroki w lewo, obróć się, idź 4 kroku do tyłu, odstaw kubek, weź łyżkę itp.
  • „Poćwicz ze mną”- zapraszamy dziecko, by ustawiło sobie „widownię” z dowolnych zabawek. Zadaniem będzie przeprowadzenie lekcji/ zajęć ruchowych dla widzów. Włączcie dziecku dowolną muzykę (zachęcającą do intensywnej ekspresji ruchowej) i zaproście do wykonywania ćwiczeń, można też zaproponować wykorzystanie różnych rekwizytów (szalik, piłka, dwa klocki), które urozmaicą zabawy ruchowe.

Przykładowe linki do muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=WZi9SreEcVU (zabawy taneczne wg pomysłu dzieci)

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w (zumba dla dzieci)

https://www.youtube.com/watch?v=_PpfJUDGyBI (zabawy z wykorzystaniem klocków- uderzanie rytmiczne, akcentowanie; ćwiczenia z wykorzystaniem np. pasków bibuły lub apaszek)

Piątek

Aktywność twórcza i społeczna

Wspomaganie całościowego rozwoju dzieci poprzez zabawy plastyczne i parateatralne. (PPWP II 2,4; III 2,7; IV 1, 5, 8)

  • „Portret rodzinny”- zapraszamy do narysowania rodzinnego portretu. Na rysunku niech znajdą się członkowie najbliższej rodziny, ale też babcie, dziadkowie, ciocie, wujkowie, kuzyni a może nawet Wasze zwierzęta. Pamiętajcie, że pracę trzeba dobrze zaplanować, po to, by dla każdego wystarczyło miejsca na kartce. Uwzględnijcie cechy charakterystyczne każdej z osób, np. okulary, ulubiony kolor stroju, długość włosów, nieodłączne atrybuty.
  • „Prace domowe”- odgrywanie scenek pantomimicznych. Zapraszamy do zabawy w kalambury. Ustalcie, jakie czynności wykonuje się w domu: sprzątanie (odkurzanie, mycie okien, wycieranie kurzu, prasowanie itp.), gotowanie, pranie, zabawa, segregowanie śmieci, ścielenie łóżek… Narysujcie symbolicznie lub zapiszcie je na kartkach, następnie losujcie i odgrywając scenki nawzajem rozwiązujcie zagadki.
  • „Prawa i obowiązki”- przygotujcie wspólnie tablicę, na której umieścicie informacje dotyczące domowych praw i obowiązków. Można stworzyć tygodniowy plan takich działań. Pod koniec tygodnia podsumujcie, czy każdy wystarczająco angażował się w wypełnianie ustalonych aktywności. Jeśli wszystko udało się zrealizować- to należy się Wam nagroda!!! Może to być wspólny piknik (w ogrodzie, w lesie, w dużym pokoju), przygotujcie razem pyszne przekąski, wymyślcie, w co możecie się wspólnie pobawić (zagrajcie w ulubioną planszówkę, w piłkę, zbudujcie szałas lub wielki zamek ze wszystkich klocków, jakie macie w domu) i spędźcie miło czas- zasługujecie na to!