Aktualności

Grupa Biedronki

 

biedronki

bierdonki2019

Nauczycielki:

Jolanta Gudaczewska
Małgorzata Myślicka

ZADANIE NA 2 KWIECIEŃ

Dzień dobry, dzisiaj zapraszamy chętne „Biedroneczki” do spędzenia czasu na muzykowaniu w domu.

1. „Nasza kolekcja” -  tworzenie kolekcji instrumentów muzycznych ( zabawkowych i prawdziwych ) połączone z wykonywaniem działań matematycznych według poleceń rodzica. Przykładowe polecenia:

- Podziel instrumenty na zabawkowe ( zabawki imitujące instrumenty i wydające dźwięki ) i prawdziwe ( tu mogą być także małe instrumenty np. tamburyn, bębenek ).

- Policz wszystkie instrumenty. Ile ich jest?

- Policz wszystkie instrumenty zabawkowe.

- Policz wszystkie instrumenty prawdziwe.

- Których instrumentów jest więcej, a których mniej? Jak to sprawdzić?

2. Rodzic czyta dziecku wierszyk „Orkiestra”,a następnie zachęca do rozmowy na temat jego treści. Może nauczyć  się wiersza na pamięć.

    "Bum, bum, bum! Tra, ta, ta! W naszym domu wciąż ktoś gra.

    Antek dudni na puzonie, naśladując wściekłe słonie.

    Franek w trąbę dziko dmie, musisz słuchać – chcesz czy nie.

    Stryj Ignacy co godzinę brzdąka gamę na pianinie.

    Rock and rolla na cymbałkach wystukuje ciocia Alka.

    Ja koncerty daję w przerwach. Po mistrzowsku gram na nerwach!"

3.Aktywność badawcza:

Doświadczenie 1: „Dlaczego mówimy i śpiewamy?”. Rodzic prosi dziecko, aby przyłożyło opuszki palców do gardła i mówiło. Poczuje wibrację strun głosowych, która powoduje drganie powietrza w jamie  ustnej i w gardle, co słyszymy jako dźwięk.     

Próby wnioskowania: nasze gardło i nasze struny głosowe są  też instrumentami.

Doświadczenie 2: „Jak to się dzieje, że słyszymy dźwięki?”. Dziecko z pomocą rodzica, starszego rodzeństwa buduje prosty telefon. W dnach dwóch kubków jednorazowych robią po jednym otworku, zawiązują supełek na jednym końcu sznurka ( długość ok. 3 metry ) i przewlekają sznurek przez otwór od środka jednego kubka. Wolny koniec przewlekają przez otwór w drugim kubku i od środka zawiązują supeł. Pociągnięciem sprawdza, czy sznurek nie wychodzi z otworków. W parze prowadzi rozmowę telefoniczną. Dziecko napina sznurek i mówi do kubeczka, a druga osoba słucha.             

Ważne, aby sznurek naciągnięty między kubeczkami nie dotykał żadnych przedmiotów ( także palców ). Dziecko zauważy, że chociaż jest daleko od drugiej osoby, to dobrze słychać ich rozmowę.                                           

Próby wnioskowania: głos przenosi się po naprężonym sznurku jako drgania. Można je poczuć, gdy dotkniemy sznurka. Dochodzą one do ucha drugiej osoby.

4. Ćwiczenia oddechowe „Wydmuchujemy dźwięki”. Dziecko dmucha w plastikową lub tekturową rurkę o średnicy ok. 3 – 4 cm i słucha powstających dźwięków. Nauka wydłużania fazy wydechu i kontroli fazy wdechu.

5. Domowa orkiestra -  muzykowanie z wykorzystaniem różnych przedmiotów, np. drewnianych klocków, metalowych łyżek, pokrywek i innych instrumentów.

Miłej zabawy :)

pani Jola i pani Małgosia