ZADANIA NA 18-22 MAJ

 
"W ZIELENI ŁĄKA MAJOWA"
 
1. Słuchanie wiersza M. Buczkównej pt: ” Rano na łące”
Słońce. Na łące
wszyscy pracują od samego rana.
Pszczoła we wnętrzu rumianka
odkurza żółty dywanik
ze złotego pyłu.
Mrówki – ścieżkę oczyściły,
aż świeci każde ziarenko piasku.
Motyl skrzydełkami
otrzepuje kropelki rosy
z koniczyny.
Osy polerują listki jaskrów
,aż oczy bolą od blasku.
 
2. Wypowiedzi dzieci na temat wiersza - odpowiedzi na pytania:
- Jakie owady można spotkać na łące?
- Co robiła pszczoła, motyl, mrówka, osy?
- Jakie inne owady można spotkać na łące?
 
3. Zielona żabka
Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.
- Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
- Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
- Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
- Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
- Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
- Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło - kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem - barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.
 
4. Rodzic zadaje dziecku pytania związane z tekstem:
- Dlaczego żabka była smutna?
- Kogo żabka spotkała na łące?
- Kto chciał ją zjeść?
- Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
- Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?
 
5. Słuchanie piosenek i zabawa przy nich:
 
6. Praca plastyczna "Żabka"
 
7. Praca plastyczna "Biedronka"
 
8. Praca plastyczna "Motylek"
 
9. Zabawa interaktywna "Łąka - na jaka głoskę?"
 
10. Zabawy logopedyczne, zagadki
 
10. Film edukacyjny "Majowa łąka"
 
11. Karty pracy
- wypełnij białe kropki plasteliną lub kuleczkami z bibuły
- rysuj po śladzie
- pocięte owady poukładaj i naklej na kartce
 
12. Karty pracy w pdf - "Mieszkańcy łąki" i "Majowa łąka" (do pobrania na poczcie)
 
13. Zabawy ruchowe ze sznurkiem
Potrzebny będzie sznurek długości minimum 1,5 m. Możecie sobie wyobrazić, że jest to most, wąż lub cyrkowa lina. Sznurek leży na podłodze, tworzycie z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele:
- spacer po sznurku uważając by z niego nie "spaść"
- przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę
- przejście po sznurku "stópkami", tyłem, bokiem.
 
14. Zabawy ruchowe z piłką
- rzucanie piłki do celu - wykorzystujemy wszystko to, co jest dostępne w domu: skrzynia, pudło, kosz na śmieci. Im starsze i zręczniejsze dziecko, tym dalej ustawiamy cel rzutu
- piłka i kolory - rzucamy do siebie piłkę wymieniając różne kolory. Na hasło "czarny" piłeczki nie wolno złapać. Jeśli jednak dziecko chwyci piłkę, przegrywa lub wykonuje zadanie np. dziesięć podskoków.
 
15. Opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi „Spacerkiem po łące” - rodzic czyta dziecko naśladuje ruchem i dźwiękiem
Jest piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę (dziecko maszeruje w różnych kierunkach). Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchuje nasiona roślin (dziecko chodzi na czworakach i dmucha na rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych, aby zebrać z nich nektar (dziecko lata jak pszczółka, machając rękami- skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem. (naśladuje bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach koniczyny siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (dziecko siedzi poruszając w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko (naśladuje dźwięk: cyt, cyt). Nagle niewiadomo skąd pojawiły się żaby (dziecko naśladuje skakanie żabek), kumkały głośno (naśladuje kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane, bo na łące pojawiły się bociany, chodziły unosząc wysoko nogi (naśladuje chód bociana) rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć –złe klekotały (naśladuje głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę
(naśladuje głos skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel (naśladuje głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc: pi, pi, pi. Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach (dziecko naśladuje ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą i kwiatami szumiąc wesołe piosenki szszszsz.....szszsz....szszuuu.
Nagle zerwał się wiatr i na niebie ukazała się wielka czarna chmura. Chmura zazdrościła zwierzętom ich łąki i ich radości i postanowiła porwać mieszkańców łąki. Otoczyła ich wszystkich i zabrała ze sobą. Na łące zrobiło się cicho i smutno.
 
16. „Zagadki biedronki Agatki”- zadaniem dzieci jest dokończenie zdań:
-Żaby mieszkają na...
-Dziób bociana jest koloru...
-Mak jest koloru...
-Konik polny mieszka na...
-Biedronki mają ubranko w ...
-Stokrotki rosną na...
-Bocian ma długie...
-Motyl ma kolorowe...
-Żaby są koloru...
-Biedronki mieszkają na...
-Bociany polują na...
-Bociany mieszkają w...
-Koniczyna rośnie na...
-Na łące rośnie dużo...
-Gąsienica przeobraża się w...
 
Miłego tygodnia pracy
pani Jola i pani Małgosia