Aktualności

Grupa Skrzaty

 skrzaty201911

Nauczycielki:

Aleksandra Rywińska
Mine Dogandere

Cztery żywioły.

Tydzień 08.06.-12.06.2020r.

Szanowni Rodzice !

W tym tygodniu będziemy zaplanowałyśmy aktywności związane z żywiołami. Oczywiście każde działanie  można zmodyfikować, ponieważ najważniejsza jest dobra zabawa oraz kształtowanie wyobraźni przez nią. Udanych działań i czekamy na zdjęcia.

            W razie pytań, wątpliwości zapraszamy jak zawsze do kontaktu z nami przez naszego emaila grupowego.

 

  1. „Czym są żywioły?”- zapraszamy dzieci do rozmowy na temat żywiołów, inspiracją może być wiersz:

Agnieszka Karcz

Cztery żywioły

Na planecie Ziemi wielkie poruszenie,
Wiatr powoli wzrasta, coraz mocniej wieje.
Wicher pędzi nad górami, by w chmurach wirować,
Potem spada tuż nad ziemię, by w polach nurkować.
Wiatr powiewa, hula i radośnie dmucha,
Tylko go nie widać, przypomina ducha.
Gdy ucichnie nagle to tylko dla psoty,
Chętnie, bowiem znowu kogoś czymś zaskoczy.
A świat jak wiruje tak przestać nie może,
Wszystko się kołysze jak wzburzone morze.
Nagle wielkie szczyty górskich krajobrazów,
Przemieniły się w doliny rozsypanych głazów.
Wielkie skały pospadały i zmieniły rzeki bieg,
Leśne ścieżki zasypane konarami starych drzew.
Ziemia wnet tąpnęła niczym wielki stwór,
A w jej wnętrzu się pojawił gigantyczny dół.
Wtem z podziemi, z ciemnej groty,
Przybył płomień szczerozłoty.

Tańcząc wielce okazale,
Bawił się jak w karnawale.
Ogień barwą swą ostrzegał,
Swym gorącem świat ogrzewał.
Bardzo dobry humor miał,
Słońcu piękny uśmiech słał.
A na środku ziemskiej sceny,
Czwarty żywioł przejął stery.
Woda leci z nieba jak z wielkiego dzbana,
Plaże wzdłuż zalewa biała morska piana.
W rzekach płynie woda, której wciąż przybywa,
Wszystko, co leciutkie ze sobą porywa.
A wzburzone morza, wielkie oceany,
Wciąż falują zwiewnie jak długie firany.
Masa wody się przelewa,
I ogromny świat zalewa.
Cztery żywioły na ziemi panują,
Chętnie swoją siłę światu pokazują.
Matka natura srogo na nie spojrzała,
I gniewnie palcem jak dzieciom pokiwała.
Wszystkie żywioły się wnet uspokoiły,
I zrozumiały, że chaosu narobiły.

  • Po zapoznaniu się z wierszem  porozmawiajcie z  dziećmi o żywiołach, o których była w nim  Zapytajcie:

Czy te żywioły są przyjazne człowiekowi? W jaki sposób? Kiedy i w jakich sytuacjach? Czy mogą być niebezpieczne?

  • Rozwiążcie zagadkę:

 „Bez smaku i przeźroczysta,

Mineralna, gazowana lub po prostu czysta"         (woda)

  • Jaka jeszcze może być woda? Jak ważna jest dla człowieka, zwierząt, a kiedy bywa niebezpieczna?
  1. Zapraszamy do przygotowania kilku doświadczeń z wodą- jakie właściwości ma woda? -co rozpuszcza się w wodzie?; niech dziecko zgromadzi  produkty, które wykorzysta do przygotowania roztworów wody z solą, mąką (pszenną, ziemniaczaną), cukrem, kwaskiem cytrynowym, sokiem,  olejem.  Poproście  dziecko, by zanim zacznie działać  przewidziało, co się stanie się z wodą, gdy ją zmiesza z kolejnymi substancjami. Ważne, by mówiło o swoich spostrzeżeniach, by określało: jaki woda ma kolor? Zapach? Smak? Czy i jak możemy ją zabarwić? Czy możemy wpłynąć na jej smak i inne właściwości? - Zachęcajmy dzieci do mówienia o swoich obserwacjach,  wprowadzanych zmianach, efektach doświadczeń.
  1. Zabawy z wodą (zamiennie mogą być różne sypkie materiały: ryż, kasza) - potrzebne będą różne pojemniki (szklanki, wazoniki, miski, itp. naczynia) oraz 2 takie same butelki/ słoiki- nalewamy do nich taką samą ilość wody, np.0.5 l (lub wsypujemy taką samą ilość materiału sypkiego). Następnie przelewamy wodę lub sypki materiał)  do innych pojemników (o różnych kształtach czy pojemności). „Na oko” wydaje się , że wody/ materiału  może nie być tyle samo, natomiast ważna jest  w tym przypadku objętość (nadal 0.5 l) - ilość  nie zmienia się, tylko woda (inny materiał) przybiera kształt naczynia.
  2. „Co pływa, co tonie?”- zgromadźcie przeróżne przedmioty, które dziecko będzie „wodowało”, ważne, żeby wykonane były z różnych materiałów: metal, drewno, papier, warto też wykorzystać watę, bawełnę, materiały, które wstępnie będą unosiły się na wodzie, a gdy nasiąkną- będą tonęły.
  3. Poznajemy kolejny żywioł, zaczynamy od zagadki:

Otacza nas wszędzie i chodź go nie widać,

Człowiek, by żyć,  musi nim oddychać”. (powietrze).

  1. Możemy opowiedzieć dzieciom więcej o powietrzu przy pomocy wiersza „ Piotruś i powietrze” J.L.Kern.

Był pewien chłopiec w różowym swetrze,
którego raz zapytano:
Czym chciałbyś zostać Piotrusiu?
Powietrzem!
Dlaczego powietrzem?
Ano,
dlatego tylko, proszę mamusi,
że ono nic robić nie musi.

Pobladła biedna mama z wrażenia,
ot los mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,
mamusia światło zgasiła.
I zasnął Piotruś, a dobra wróżka
w powietrze go zamieniła.

I nagle patrzcie co się dzieje:
Piotruś po świecie wieje.

W miastach uderza o domów mury,

w górze na niebie rozpędza chmury,

na morzu białe spostrzega żagle,

więc mocno dmucha w te żagle nagle,

na szosach siwe podnosi kurze,

organizuje trzy groźne burze,

porusza liście na wszystkich drzewach,

we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,

jest jednocześnie we wszystkich stronach,

w samochodowych siedzi oponach,

wierci się, kręci, tańczy jak fryga,

aeroplany na sobie dźwiga,

i – to już chyba największa heca –

dmucha jak wariat we wszystkich piecach…

Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy

i rzekł:

Zmęczyłem się bardzo w nocy.

Nie przypuszczałem, proszę mamusi,

że tak powietrze pracować musi…

Po przeczytaniu wiersza można porozmawiać z dzieckiem na temat jego terści, np.:

- Kto jest bohaterem wiersza?

- Kim chciał zostać Piotruś?

- Dlaczego chciał zostać powietrzem?

- Co robiło powietrze/ wiatr w wierszu?

  1. Zabawa badawcza „Balon”. Do zabawy można wykorzystać balon lub lateksową rękawiczkę. Napompowany balon/ rękawiczkę puszczamy „wolno” i sprawdzamy, gdzie spadnie, zadaniem dziecka będzie odmierzyć odległość różnymi sposobami (stopa za stopą, przy pomocy sznurka, klocka lub innego dowolnego przedmiotu). Zabawę można przeprowadzić również z wykorzystaniem samodzielnie przygotowanego samolotu z papieru , obserwować trajektorię lotu, wprowadzać modyfikacje w budowie samolotu i sprawdzać efekty wprowadzanych zmian (zob. np.https://www.youtube.com/watch?v=b385fkYM844).
  1. „Powietrzne potyczki”- skonstruujcie labirynt z przeszkodami, może być zrobiony z klocków, klamerek do bielizny, kredek, sztućców itp.    Teraz jest nam potrzebna piłeczka pingpongowa lub kulka z ręcznika papierowego, waty, chusteczki higienicznej i za pomocą powietrza wydmuchiwanego przez słomkę musimy przeprowadzić piłeczkę przez tor - bez użycia rąk:)
  1. „Wiatr w żagle”- przygotujcie samodzielnie łódkę z papieru a następnie ją zwodujcie w misce lub wannie. Tutaj znajduje się instrukcja wykonania łódki- https://www.youtube.com/watch?v=hxHqIuvsx2M&fbclid=IwAR1KB3zlhbjMYhIU0PgIReOgLvKsmmqk_vJp5g2VinZNqn92UFnJa1wv7p8 https://www.facebook.com/FROEBELpl/videos/2610991852504368/ dziecko ma za zadanie dmuchając na łódkę wprawić ją w ruch.
  2. „Czerwcowy wiatr”- potrzebna będzie rolka po ręczniku papierowym lub inna „tuba”, torebka foliowa, lekkie elementy (kawałki karteczek, piórka, wata, skrawki chusteczki higienicznej i inne.). Do woreczka wkładamy drobne lekkie elementy, woreczek za pomocą gumki mocujemy na końcu tuby. Dmuchając w otwór tuby pompujemy torebkę powietrze i wprawiamy w ruch to, co jest w środku.
  1. Poznajemy kolejny żywioł, zaczynamy od zagadki :

Jestem pożyteczny,
lecz robię też szkody.
Daję ludziom ciepło
i boję się wody. ( ogień)

  1. „Ogień”- zaproście dziecko do narysowania np. ogniska i eksperymentowania z kolorami: mieszania barwy czerwonej i żółtej, uzyskiwania różnych odcieni pomarańczowego (można wykorzystać farby plakatowe, plastelinę lub kredki świecowe).
  2. „Tanie żywiołów”- zapraszamy dziecko do ekspresji taneczno- ruchowej do dowolnej muzyki. Tematem będzie jeden z wybranych żywiołów, dziecko może wykorzystać paski bibuły lub apaszki symbolizujące odpowiednio: wodę, Ziemię, powietrze, ogień (w dobranych przez siebie kolorach).

Przykładowe tła muzyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=MONSmfYrARc

https://www.youtube.com/watch?v=odyJqOsz9Ws

https://www.youtube.com/watch?v=X8EdNIgzKUs&list=PLDXXQa9mcrv0lzzbjcLiD0by9zYGDDHtE&index=13&t=0s

           https://www.youtube.com/watch?v=aNh2wtSM8yk

  1. Zabawa ruchowa "Woda - Ziemia". Musimy ustalić gdzie będzie woda, a gdzie Ziemia (np. dywan jako ląd, podłoga będzie wodą lub wyznaczyć jakimś przedmiotem linię, która będzie granicą). Zadaniem dziecka jest przeskakiwać obunóż przez granicę według poleceń Rodzica. Najpierw zabawę wykonujemy powoli i polecenia "woda", "Ziemia" stosujemy zamiennie, potem mówimy coraz szybciej i możemy mylić dziecko wydając np. dwa razy to samo polecenie:) Później następuje zamiana ról i to dziecko wydaje polecenia Rodzicom.
  1. „Co czuje wiatr/ Ziemia/ ogień/ powietrze”- odgrywanie scenek sytuacyjnych wg pomysłu dzieci. Rysowanie obrazów, których tematem będzie jeden z żywiołów, nadawanie tytułów powstałym pracom.
  2. „Kraina uczuć”- zapraszamy dzieci do obejrzenia ilustracji  przedstawiających różne postacie  i nazywania przeżywanych  przez nie uczuć,  np. radość, smutek, strach, gniew, zdziwienie. Można wykorzystać zdjęcia z rodzinnego albumu, fotografie w gazetach, samodzielnie narysowane przez dziecko symboliczne miny.

Zachęćcie dzieci do    wcielania się w przedstawione osoby i wymyślania,  co takiego się wydarzyło, że dana osoba na obrazku właśnie to odczuwa. Można również na podstawie pokazanych uczuć odwołać się do doświadczeń dziecka i rozpocząć rozmowę o jego uczuciach np. kiedy ty jesteś szczęśliwy; co powoduje, że jesteś smutny; co sprawia Ci przykrość  itp. Oto przykładowe obrazki, które można wykorzystać.

https://www.google.com/searchq=emocje&rlz=1C1PRFI_enPL826PL826&sxsrf=ALeKk02E0W4h9rccaXdTeo31KdmA3v1_yQ:1590220524492&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiBeeLwcnpAhXLTcAKHc31AG8Q_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=625#imgrc=7MZrIVTVG3XJRM

https://www.google.com/searchq=emocje&rlz=1C1PRFI_enPL826PL826&sxsrf=ALeKk02E0W4h9rccaXdTeo31KdmA3v1_yQ:1590220524492&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiBeeLwcnpAhXLTcAKHc31AG8Q_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=625#imgrc=Mz6zafBkpAnVOM